[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 7 - ( 3-1394 ) ::
جلد 3 شماره 7 صفحات 93-115 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه اطلاعات و دانش در میان عوامل تولید
طیبه صاحب
چکیده:   (2968 مشاهده)

علی‌رغم توجه اقتصاددانان متقدم به نقش و جایگاه اطلاعات و دانش در ایجاد ثروت و به تبع آن رشد و توسعه اقتصادی ملت‌ها، خصایص و ویژگی‌های منحصر به فرد اطلاعات و پویایی ذاتی نهفته در آن، موجب گردیده بود این عامل ارزشمند تولید، تا مدت‌ها در مدل‌های رشد و تولید اقتصاد نئوکلاسیک جایگاهی نداشته باشد و برای سالیان متمادی، سطح تولید بنگاه‌ها صرفاً تابعی از عوامل سنتی تولید، به‌ویژه دو عامل کار و سرمایه در نظر گرفته شود. با این وصف، از چند دهه پیش اقتصاددانان به شکلی نهادین و قاعده‌مند و تحت عنوان اقتصاد دانش و اطلاعات، به تبیین جایگاه و نقش کلیدی اطلاعات و دانش در تولید، ایجاد ثروت، رشد و توسعه اقتصادی پرداختند. در این مقاله سعی می‌شود با نگاهی تاریخی و تحلیلی، ابتدا جایگاه دانش و اطلاعات در میان عوامل تولید بیان شود. سپس مهم‌ترین اصلاحات قانونی را بیان خواهیم کرد که باعث تشویق خلق دانش و تجاری‌سازی آن می‌شوند. 

واژه‌های کلیدی: دانش و اطلاعات، دانش درون‌زاد و دانش برون‌زاد، حقوق مالکیت فکری، مشوق‌های تحقیق و توسعه
متن کامل [PDF 183 kb]   (812 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فقه سیاسی و حقوق عمومی
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


صاحب طیبه. جایگاه اطلاعات و دانش در میان عوامل تولید. فصلنامه تخصصی دین و قانون. 1394; 3 (7) :93-115

URL: http://2.188.15.35/article-1-76-fa.html



دوره 3، شماره 7 - ( 3-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه دین و قانون Quarterly Journal Religion and Law
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3735